Ukrajina vytvořila dvě trasy přes Polsko a Rumunsko k vývozu obilí a odvrácení globální potravinové krize. Naráží však na překážky, které zpomalují tento export. Uvedl to v neděli náměstek ukrajinského ministra zahraničních věcí Dmytro Senik.
Invaze ruské armády na Ukrajinu zastavila vývoz obilí přes Černé moře. Na trhu je ho tak nedostatek a ceny prudce stoupají, což představuje hrozbu pro globální potravinovou bezpečnost.
Ukrajina je čtvrtým největším vývozcem obilí na světě. Kyjev tvrdí, že na území, které má pod kontrolou, je uskladněno přibližně 30 milionů tun obilí. Ty se nyní snaží vyvážet po železnici, silnicích a řekách.
Kyjev jedná s pobaltskými státy o vytvoření třetího koridoru pro vývoz potravin, uvedl Senik. Bližší informace o tom, kolik obilí se již přesunulo nebo bude přesouvat těmito cestami, neposkytl.
„Tyto trasy nejsou dokonalé, protože vytvářejí určité překážky, ale děláme vše, co je v našich silách, abychom je rozvinuli,“ řekl na okraj asijského bezpečnostního summitu v Singapuru.
Ukrajinské železnice mají tratě s jiným rozchodem kolejí, takže se obilí musí překládat do jiných vlaků na hranicích, kde není mnoho přepravních nebo skladovacích zařízení.
Export obilí přes Rumunsko zahrnuje přepravu po železnici do přístavů na řece Dunaj a jeho naložení na čluny, kterého ho dopraví do černomořského přístavu Konstanca, což je složitý a nákladný proces.
Moskva, která válku nazývá speciální vojenskou operací, popírá, že by zasáhla civilní a zemědělské cíle. Za pokles exportu potravin a růst globálních cen viní západní sankce proti Rusku a námořní miny instalované Ukrajinou.
TASR o tom informuje na základě zprávy Reuters.