Bez donášky či odvozu: Pochová krize životních nákladů firmy ze sdílené ekonomiky?

Newspaper

Společnost Uber, známá přepravou osob či donáškou jídla, má nyní hodnotu 49 miliard USD v porovnání se 125 miliardami USD na začátku roku 2021. DoorDash, americká společnost poskytující rozvoz jídla, klesla na 28 miliard USD z téměř 90 miliard USD za stejné období. Just Eat, která se rovněž zaměřuje na stravování ve Spojeném království, Evropě a USA, klesla z hodnoty 24 miliard liber na méně než 5 miliard. Snaží se prodat GrubHub, americký podnik, který koupil za 5,9 miliardy USD teprve před dvěma lety. Další britská společnost, Deliveroo, zaznamenala pokles ocenění ze 7 miliard liber na 1,7 miliardy, pokles za pouhých devět měsíců.

Bez donášky či odvozu: Pochová krize životních nákladů firmy ze sdílené ekonomiky?

Legendární investor Warren Buffet prý jednou řekl, že se „nedozvíte, kdo plave nahý, dokud neopadne příliv“. Platí to docela přesně pro tyto společnosti. Výprodeje akcií výrazně sníží tok financí do sektoru, ztíží si půjčky a zvýší tlak na společnosti, aby splatily stávající dluhy.
Co tedy způsobilo kolaps a co to znamená pro pracovníky a spotřebitele v rámci sdílené ekonomiky?

Peníze už nejsou levné
Žijeme v éře nízkých úrokových sazeb a vysoké poptávky po podnikových dluhech, v důsledku čehož investoři vyhánějí rychle rostoucí „technologická“ odvětví do astronomických výšek. Je velmi diskutabilní, zda sdílená jízda nebo donáška jídla jsou skutečně technologické firmy jednoduše proto, že fungují díky aplikacím, ale trhy se určitě rozhodly s nimi tak zacházet.

Tlak na tyto společnosti, aby dosáhly vysokého růstu, aby podpořily tuto investiční horečku, podnítil podniky působící v této oblasti, aby podcenily své služby a zároveň nabízely atraktivní podmínky, aby nalákaly zákazníky i řidiče. Cílem bylo vytvořit to, co je známo jako síťové efekty. Některé podniky se považují za sítě, což v podstatě znamená, že uživatelé komunikují mezi sebou. Klasickými příklady jsou telefonní sítě a platformy sociálních médií. Sítě se stávají podstatně cennějšími, čím více uživatelů mají, protože se v důsledku toho stávají stále užitečnějšími pro každého uživatele.

Ve sdílené ekonomice platí logika, že čím více zákazníků dokážou přilákat, tím více řidičů a budoucích zákazníků přitáhne. Vysoká poptávka poskytne těmto řidičům více práce a méně neplaceného čekání a díky tomu bude firma lépe reagovat na zákazníky, takže se jich přihlásí stále více.

Cílem každé společnosti bylo zničit veškerou konkurenci, stejně jako to učinil Amazon a na chvíli i Facebook. To mělo za následek obrovské ztráty prakticky všech účastníků sdílené ekonomiky. Zatímco vybavit si úvěr bylo jednoduché, byli si jisti, že mohou pokračovat v přitahování nových investic na financování těchto ztrát, pokud poroste zákaznická základna. To se však změnilo.

Bez donášky či odvozu: Pochová krize životních nákladů firmy ze sdílené ekonomiky?
Strastiplná poptávka
Nyní, když investoři již nejsou tak ochotni financovat ztráty, firmy se musí stát samofinancovatelnými tím, že dosáhnou alespoň zlomové hodnoty. Aby toho dosáhli, musí zvyšovat ceny v době, kdy zákazníci mají nižší disponibilní příjem, protože jejich zvyšování mezd nedrží krok s inflací. Například Uber koncem loňského roku zvýšil své jízdné v některých městech o 10%.

Vysoká míra inflace může pokračovat, řekněme, během příštího roku. Pokud ano, je pravděpodobné, že bude nadále mačkat disponibilní příjem lidí. Už jsme svědky toho, jak ubývají předplatitelé Netflixu, když se spotřebitelé rozhodují, jak ušetřit na svých nákladech na streamování, a bohužel firmy ze sdílené ekonomiky nabízejí služby, za které jsou často dostupné alternativní možnosti.

Zákazníci se často mohou rozhodnout, že si osobně vyzvednou jídlo s sebou nebo se přejdou pěšky do supermarketu namísto toho, aby museli platit navíc za doručení. Často mohou jet veřejnou dopravou nebo na kole, namísto toho, aby si volali auto s řidičem. Snížená poptávka po jejich službách je v důsledku toho téměř nezbytná.

Spirála směrem dolů
Druhou stranou mince pro tyto firmy je, že musí snižovat náklady včetně snižování výhod pro pracovníky a přísné kontroly mezd. Tím se stane práce pro tyto živnostníky méně atraktivní a zpřísní se to, co doposud pomáhalo k neomezeným přísunům nových řidičů.

- Reklama -Newspaper
PR články

Redakce doporučuje

Články autora